неділю, 26 квітня 2009 р.

Із архіву. Складне гало 2003.03.03. над Уманем. Субсонячна петля в Україні.

Українське небо може дарувати не лише стандартні оптичні явища. Іноді можна стати свідком дійсно рідкісного видовища. 3 березня 2003 р. мені випала нагода спостерігати складне гало, схема якого зображена нижче. Це було в Умані з 10 до 13 год.

Я замалював схему гало, в яку ввійшло 7 різновидів: гало 22, паргеліїї 22, дотична дуга, дуга Паррі, паргелічний круг (через усе небо), нижня дотична дуга гало 46 (єдине спостереження, зроблене мною за весь час спостережень) і біла зазенитна дуга. Кілька сегментів цього явища я зафотографував. Уже по знімку В. Галінський підказав мені про наявність і паргеліїв 120 (вони дивом попали на знімок). До сих пір це одне з найскладніших гало, яке мені доводилось спостерігати на власні очі і з документально зафіксованих на території України в цілому (пізніше я зроблю огляд). Швидше за все, цього дня на небі були присутні і слабкі зенитна дуга та верхня дотична дуга великого гало, можливо, інші рідкісні білі гало, дуги Ловіца. Але підтвердженими залишаються саме 8 різновидів.

Marko Riikonen люб"язно надав мені допомогу у визначенні білої зазенитної дуги.
За його словами - це дуга Вегнера. Але зваживши всі аргументи і ніскільки не сумніваючись у професіоналізмі Marko, я все ж визначив цю дугу за сонячну петлю.


Особливістю цієї дуги була її рівномірна яскравість по всій довжині і форма наближена до сегмента круга. Крім того, в районі паргеліїв 120 ця дуга тяжіла до розходження з паргелічним кругом у напрямі антелія, що характерно для сонячної петлі і не характерно для дуги Вегнера.



На знімках нижче - дуга Паррі і нижня дотична дуга великого гало



З 1997 по 2005 рр. мені доводилось 4 рази спостерігати сонячну петлю. Сподіваюсь, вона ще неодноразово з"являтиметься на нашому небі. В той же час, хочеться висловити сумнів щодо вірного визначення цього виду гало. Повної впевненості, що це саме сонячна петля у мене ще немає і в будь-якому разі доведеться чекати наступних спостережень.

Немає коментарів:

Дописати коментар